Bewustzijn in een wereld zonder grenzen

Bewustzijn in een ‘wereld zonder grenzen’

Als de buitenwereld te heftig naar binnen komt in de binnenwereld,
geeft dit een verstoring binnen in het kind.
Wat zijn gevolgen van het binnenbrengen van de ‘wereld’ op de autonomie van een kind.

 

Doelgroep

  • Leerkrachten midden- en bovenbouw
  • Leerkrachten onderbouw (aparte eigen groep)

Waar gaat deze cursus over

Stress is van alle tijden. Tegenwoordig ervaren kinderen op steeds jongere leeftijd stress.
De stress lijkt vooral ook mede gevoed te worden doordat het wereldnieuws in o.a. het jeugdjournaal. Wat voor een invloed heeft het nieuws en de media op kinderen? Het nieuws komt steeds vroeger bij kinderen in het bewustzijn binnen. De onderwerpen in het nieuws zijn items waar jongen kinderen geen grip op hebben maar daarbij wel onbewust onzekerheid, angsten en stress voeden.

Wat kan een leerkracht hiermee

Een leerkracht kan het kind helpen om te gaan met het wereldnieuws, door een begrensde en veilige omgeving te creëren. Dit roept vragen op als ‘wat begrenzen we wel, wat begrenzen we niet’ – ‘wat krijgt aandacht in de klas en wat niet’.
Grenzen geven het kind veiligheid en vertrouwen, waardoor het zelfbewustzijn en het zelfvertrouwen van een kind kan groeien. We kijken naar:

  • Hoe begeleid je
  • Waar richt je je op
  • Hoe ga je om met heftige thema’s
  • Hoe zorg je voor luchtigheid
  • Hoe ga je zelf om met alles wat de klas inkomt
  • Hoe begeleidt je hierin de gevoelige kinderen in je klas
  • Wat jullie zelf verder nog inbrengen …